Hej!

Jag heter Adam Wiberg och är moderator i gruppen Kalmar Mini Tri samt skribent på en del bloggar. Förra året genomförde jag Kalmar mini-tri för första gången och fick en tid på 1 timme och 4 minuter, vilket tog in mig till Top 100 (61:e plats). Eftersom det är mycket att tänka på inför Kalmar mini tri tänkte jag dela med mig av lite tips som kommer att hjälpa er på vägen till ett lyckat lopp.

Adams 7 tips inför Kalmar mini-tri

 

1- Lär dig crawla och få en hel del utesimning.

Att gå en crawlkurs underlättar och gör att du får mer självförtroende både i poolen och utanför. Men för att verkligen få en uppfattning hur det är att simma distansen ute är det just det du behöver göra- simma ute. Det är viktigt för att vara väl förberedd inför loppet.

2-Tappa en del kroppsfett, men låt det inte gå över din träningskvalité och hälsa.

Då det är några månader kvar har du möjlighet att tappa lite onödigt kroppsfett så att du kommer i bättre form inför loppet. Detta gör det lättare att prestera, framförallt vid löpning, vilket är den sista distansen, så därför är det viktigt att klara att hålla ut och prestera hela vägen. Sköter du kosten och träningen rätt brukar detta ske naturligt, men grundregeln är att ligga på underskott i kalorier. Gör dock inte misstaget att ha överdriven underskott under för lång tid. Efter några veckor brukar detta resultera i försämrad träningsprestation och kvalitén på träningen blir sämre. En balans är vad du letar efter.

3-Se till att ha bränsle vid hårda och långa pass

Ibland kan det vara bra att köra hårda pass som sträcker sig längre än en timme. Att ha fyllda glykogendepåer när du vet att du har en hård träningsdag framför dig är väsentligt för att orka prestera hela dagen.

4-Löpträna distansen ofta, men glöm inte att variera.

Löpningen är en väldigt viktig gren, särskilt om du vill sluta på en riktigt bra tid. Därför är det viktigt att löpträna distansen regelbundet, men även köra intervallträning för att kunna öka tempot. Men att enbart köra högintensiv löpning varje löppass är inte hållbart, ibland behöver man även köra ett lugnare tempo med längre distanser än mini tri distansen. Detta gör att du utvecklar en bättre löpekonomi.

5-Se till att få en hel del cykeltid ute.

Träna distansen ute, men kör även intervallträning. Cyklingen skulle jag vilja påstå är den enklaste inom mini-tri. Behovet av teknikträning är inte lika stort som de andra grenarna utan här handlar det mer om hur mycket du vill pressa dig själv, och hur mycket tid du vill lägga. Det är starka muskelgrupper och de klarar av hög belastning och mycket träning utan någon större slitage på kroppen.

6-Få till brick-pass och vänj kroppen att skifta gren och träna på byten.

Det är en stor skillnad på att springa efter att du har gett allt du har på cykling. Har du inte tränat på detta kommer finns stor risk att du fallerar på löpningen. Glöm inte att träna på själva bytet, framförallt från simning till cykling.

7- Se till att formtoppa sista veckorna

Träningen sista veckorna bör vara mer tävlingsfokuserad. Sista veckan ska du ta det lugnt, lugnare än du kanske vill ta det. Undvik att ta onödiga risker, som att tokköra ett påfrestande cykelrace sista veckan. Överanstränger du dig eller skadar dig finns risken att du går miste om tävlingen.

Sådär!

Där har ni lite tips som jag vet kommer hjälpa er på vägen till ett riktigt bra resultat på Kalmar mini-tri. Hoppas ni uppskattar tipsen. Kör hårt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *