Resan till Ironman Kalmar del 2- Adam Wiberg

Hej igen!

Här kommer andra delen där jag skriver lite om hur det har gått senaste månaderna fram till nu. Hoppas ni blir något inspirerade 🙂

Efter Mini-tri var det dags för vila, något jag inte var allt förtjust i. Jag vilade i 5 dagar, vilket va mer än jag vilat på flera månader. Men nu var det allvar. Nu är det Ironman som gäller och då behöver jag vara redo för en enorm fysisk och psykisk påfrestning.

Uppbyggnad

Jag ordnade specialiserad styrketräning för triathlon i syfte att stärka upp ben, bål och få bättre balans. Jag började med kreatin och öka kolhydrat-nivåerna för att öka i vikt och bygga muskelmassa. Detta bidrog till snabbare utveckling inom distanserna, framförallt cyklingen.

När kroppen har mycket kolhydrater i sig klarar den ofta att jobba längre och musklerna orkar lite mer. Jag uppnådde även en viss utveckling i distans på löpning, men tempot blev lägre då jag blev ca 8 kg tyngre jämfört med i Augusti. Men det hjälpte mig bli starkare i kroppen, vilket behövs för all belastning den utsätts för.

Milstolpar

Månaderna som följt har jag kunnat öka distanserna allt eftersom. Jag har testat att simma 5 km på 2 timmar, springa 3.6 mil på 3 timmar och spinnat i 3 timmar nonstop med en snitt-watteffekt på 185. Cyklingen är den som jag stadigt utvecklats mest i, då jag fått starkare och mer uthålligare ben.

Hinder på vägen

Om det är något hinder som uppstått på vägen är det värk i nedre magmusklerna. Tydligen är detta väldigt ovanligt för ingen annan jag pratat med har haft den värken så intensivt som jag har haft, inte ens rutinerade triathloncoacher verkar ha svaret. Så jag har experimenterat lite själv och testat på Yoga igen. 1-2 veckor efter så har smärtan minskat från 6 av 10 till nästan helt borta. Yoga gör mirakel ibland.

Decemberform och kommande händelser

Nu är det december och jag har återigen börjat komma i toppform. Just nu är jag ca 4 kg tyngre än i somras, men med samma fettmassa i kroppen, ökad muskelmassa och en kroppsprocent på ca 8.5%. Min enda förhoppning just nu är att mitt immunförsvar klarar av vintern så jag kan fortsätta utvecklas i stadig takt.

Det som är på agendan just nu är att springa ett maraton utan att stanna. På julafton blir det spinning i 3 timmar på morgonen och på nyår planerar jag att springa Sylvesterloppet. Jag planerar även att göra en Halv-Ironman i Frankrike nästa år i Maj, månaderna innan Ironman Kalmar, vilket jag ser fram emot rejält.

Detta var allt jag kunde få ur mig just nu. Tack till er som stödjer mig och som orkar lyssna på mina onödiga problem. Tack till er som är där för mig när det känns tufft, mörkt och kallt (alltså hela vintern), och tack till er som gör min Ironmanresa värd att fortsätta.

Jag hoppas jag kan sluta prokrastinera och skriva mer framöver, såvida ni inte redan tröttnat på mig 😉

 

God Jul :)/ Adam Wiberg 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *